גלישת גלים" 
 
"גל רודף גל ונשבר
 גם אתה לפעמים..."
 
בדומה לגלי הים, לנו יש את גלי התשוקה  לאוכל שמתבטאים ברצון או בדחף לאכול. מי מאתנו לא מכיר את הצורך העז לשוקולד אחרי יום עבודה קשה שורה, שתיים, חבילה, לבצוע בגט טוב וטרי ולאכול אותו ישר מהסופר,  לצלחת אורז גדושה ומעליה שעועית ירוקה וכדורי בשר כך שתמלא אותנו טוב טוב ואז נוכל להתרווח מול הטלוויזיה  ולקנח בכמה וופלים טבולים בקפה.
אפשר לתאר את הדחף לאכול   כצורך\ רעב  שמתחיל בקטן  והולך ומתגבר, הולך ומתגבר  כמו גל שבשיאו התחושה היא שממש אפשר להשתגע או למות . מטופלים אומרים לי: "אני ממש מרגיש שאם לא אבלע משהוא  עכשיו אני  משתגע" . מהר , מהר לאכול כי עוד רגע...  נמות או נשתגע, נצא מעורנו או נטבע. וזה בידנו אם נאכל או לא, אם נטבע  או שנעבור את הגל באלגנטיות, בקבלה, בידיעה שהוא יעבור והצלחנו גם הפעם לשמור על עצמנו ולחסוך  קלוריות.
אז מי שרוצה ללמוד איתי גלישת גלים מוזמן להמשיך לקרוא את המשך הכתבה:
כמו בגלישת גלים חשוב שנצטייד בציוד המתאים. ולכן לפניכם מספר עובדות חשובות :
1.      לכל גל יש התחלה, אמצע שהוא השיא וסוף שהוא השפל. והדגש כאן הוא על הסוף. כל גל וגם הגדול ביותר נעלם בסוף וזו עובדה.
2.        בשום גל וגם בגבוה ביותר אף אחד לא באמת  ’מת’, ’השתגע’, או ’טבע’ אם לא אכל כלום.
3.        ככל שנרשה לעצמנו לאכול בשיא הגל או תוך כדי הגל ,כך יגדל ויתעצם הגל הבא.
4.     ככל שתתרגלו יותר גלישת גלים, וזה אומר, לעבור את גל הרעב, החשק, הפיתוי ללא אוכל או בצורה מבוקרת ומתוכננת, כך תצליחו יותר בגלים הבאים שיהפכו ליותר קטנים. (זכרו, הם  לא ייעלמו אך דחיפותם ועוצמתם תפחת לרמות נסבלות)
 
 
אז בואו נתחיל למלא את ארגז הכלים שלנו שהפעם הוא ציוד גלישה:

 

  1. דבר ראשון זכרו את ארבעת העובדות הנ"ל.
  2. בגלישה או בצלילה – זהו השלב שבו נעזר קצת  בדמיון ובעזרתו עליכם להחליט האם אתם עוברים את הגל בגלישה או בצלילה מתחת לגל. משמע, לוקחים אוויר ושוקעים מתחת לגל לאזור השקט עד שהגל עובר ונעלם. כל בחירה שלכם היא טובה ומכאן והלאה הכלים דומים לשתי הצורות.
  3. זיהוי אתרי סיכון-לפני שנקפוץ למים ניקח לנו קצת זמן לתצפת על הגלים ולהכיר את הים בדיוק כמו שעושה גולש ותיק.   לשם כך ניקח מחברת שהיא תהיה מחברת הגלים שלנו  ובזמן אמת  נשחזר את הזמנים שבהם מופיעים הגלים שלנו (בינתיים בלי לנסות לעבור אותם) . אלו יהיו אתרי הסיכון שלנו שאליהם נצטרך להיות ערוכים.  כמו כן נדרג אותם מ1 –10 ע"פ עוצמתם.
    דוגמה: הגלים  מופיעים כשאני קצת רעב, מאוד רעב, כשאני חוזר עצבני הביתה, כשאני משועמם מול הטלוויזיה, כשאני מרגיש בודד,עייף,  מתוסכל, עצוב, שמח, כשאני רואה שוקולד בלגי  מול העיניים או סתם עוגיות עבדי, כשחמותי שוב אמרה לי... או כשבעלי שוב לא עשה....

    ניתן לסווג את המצבים לשלושה:

 * גל של רעב אמיתי כי לא אכלתי הרבה שעות
 * גל של מצב רוח.
 * גל של בא  לי.

 

  1. מה זה נקרא לעבור את הגל בשלום...מי שעובר את הגל בשלום הוא מי שאכל או לא אכל במידה כזו  שיקדם את מטרתו "המשקלית" ושלא יצטער על מה שאכל  בסיום הגל.  הרי גם בגלישת גלים  יש גלים טובים יותר, טובים פחות, גדולים יותר גדולים פחות ויש גלישה מוצלחת יותר ומוצלחת פחות.  העיקר שאתם גולשים. וכדי להיות גולשים מקצועיים צריך לתכנן.   הרי  גם הגולש המקצועי ביותר מסתכל על הגל שעליו הוא עומד לגלוש ומתכנן איך לעבור אותו.
    יש גלים שנחליט לעבור אותם בלי אוכל בכלל, יש גלים שנחליט שעליהם אנחנו לא מעונינים לגלוש הפעם ויש גלים שנחליט שאנחנו גולשים  אותם ככל יכולתנו. ככל יכולתנו  זה אומר שאנחנו כן מחליטים לקחת משהוא  לאכול, וזה יכול להיות מתחליף דל קלוריות ועד פרוסת עוגה שוקולד. (כזו שבד"כ אסורה בדיאטות..).
    ולמה החלטנו לקחת את פרוסת העוגה הזו, מפני שהיא מאוד  נראית לנו, ומפני שאני יודע שאם לא אקח אותה עכשיו אח"כ אפצה את עצמי בריבית דריבית. תחושת השליטה. כך היא נוצרת, וכך הגלים מתכווצים להם עם הזמן.
  2.  קצת על תחושת השליטה -  מטופלים אומרים לי פעמים רבות: " אבל אין לי שליטה במצבים האלו",  "אני לא יכול לעבור את זה, זה גדול עלי".
    חשוב לי שתדעו  -  מדובר בעבודה קשה ותרגול. חשיבה במונחים של אסור ומותר מקשה מאוד בתהליך הלימוד שלנו. על – פי הטכניקה שאנחנו מתרגלים עכשיו מותר לכם לנסות , אבל תמיד תדעו מה אתם עושים- מה אתם מרוויחים ומה מפסידים. אם אתם קשובים לעצמכם ויודעים מה אתם באמת צריכים עכשיו ומספקים זאת, אז אתם בשליטה וגלישת הגלים תהפוך עם הזמן לתחביב של יום שבת.

     
  3. טיפים  מעשיים  לכל אחד מהמצבים הבאים:
    *גלי הרעב
    תדירות הארוחות - ככל שתמנעו  מצבים של רעב מאוד גדול כך יהיה לכם יותר קל לעבור את הגל הבא בשלום. לשם כך עליכם לאכול ארוחות בתדירות כזו שלא תשאיר אתכם כל הזמן מפוצצים, או רעבים מידי.
    יש כאלו ששלוש ארוחות יותר גדולות יספיקו להם ויש כאלו שיצטרכו חמש או שש ארוחות קטנות יותר.
    ארוחות  מסודרות – גלי רעב מאוד קשים לא פעם נמנעים ע"י ארוחות מסודרות. לשם – כך חשוב שיהיה לכם אוכל מוכן וזה לא חייב להיות משהוא מורכב, נהפוך הוא, גם חזה עוף על האש ותפו"א מבושל + סלט יכולה להיות  ארוחה מצוינת. דוגמה נוספת:  טונה + סלט + תירס מקופסה.  החשוב הוא שתתכננו איפה לאכול, מה, ובערך מתי. במידה ואין לכם אוכל מוכן בבית תכננו לאכול בחוץ.  גם מסעדת "פועלים" שהאוכל בה לא מאוד רזה היא מספיק טובה.הבית חייב להיות מצויד בתחליפים דלי קלוריות: ירקות חתוכים בתוך קערית מים במקרר, מעדן דל קלוריות, מרק ירקות בחורף , מסטיקים סוכריות ללא סוכר ועוד.
    גם אם אתם רעבים תזכירו לעצמכם: הארוחה הבאה שלי קרובה, עוד שעה וחצי, עוד  שעה, אני יכול לעשות זאת, עוד חצי שעה אם הגעתי עד לכאן אני יכול הפעם להגיע לקו הסיום.
    עכשיו ורק עכשיו.
    כל החלטה שאני מחליט היא החלטה שאני מתחייב לעמוד בה רק הפעם. אף אחד לא מצפה ממכם להחליט  או להצליח  באותה המידה  בגל הבא. רק בגל הזה.

     
  4. עכשיו ורק עכשיו – כל החלטה שאני מחליט היא החלטה שאני מתחייב לעמוד בה רק הפעם. אף אחד לא מצפה ממכם להחליט  או להצליח  באותה המידה  בגל הבא. רק בגל הזה.
  5. הגל נשבר  עלינו בפרצוף מה עושים : אכלנו קלוריות מיותרות ואנחנו מאוד מצטערים –לא נורא, אין שום דבר מושלם בעולמנו ובטוח שלא אנחנו. מעדנו ואנחנו יכולים להציל את היום הזה וגם את השבוע. איך.... ע"י – כך שנחליט  "אני אנושי, ומעכשיו ממשיכים הלאה"
    - ע"י כך שנדע שאויב מספר אחד זו המחשבה הבאה: " קלקלנו אז זה כבר לא משנה , נגמור כבר את השבוע, נתחיל מיום ראשון, ממחר, מהפגישה אצל הדיאטנית ."
    אתם חייבים לדעת  שרוב הנזק הקלורי יהיה לא בגלל  הקלוריות  העודפות של הגל הזה, אלא בגלל המערבולת שנכניס  את עצמנו  מכאן והלאה . בגל הבא ננסה שוב.

    היום הוא יום חורפי והים סוער, אבל אני יודעת שמחר יבוא יום יפה של שמש עם גלים רכים וענוגים  כאלו שכיף  לצוף עליהם עם מזרון ים. אבל גם אם אז יבוא גל מפתיע ויהפוך אותי  זה לא נורא. הגלים שלנו כמו גלי הים הם חלק בלתי נפרד מאתנו.  יש להם שפה ויש להם סיבה, הם רוצים להגיד לנו משהוא. בואו ננסה להיות קשובים , לקבל אותם כחלק מאתנו ולהאמין שאנחנו יכולים ללמוד עם הזמן   לגלוש עליהם.

טלי סורז’ין - דיאטנית קלינית
 

 

שלח
  • שלח