מאמרים בנושא : תזונה
דיאטת חורף..ממ..מחממת..
החורף קר,החורף לח, מתקררים וגופינו חשוף לוירוסים וחיידקים העלולים לקנן בגופינו ולגרום לאי אלו מחלות.
תבלינים שמוספים למזון לטעם, ריח וצבע, צובעים גם את הלחיים ומחזקים את בריאותנו.
ישנם תרבויות הטוענות כי לאוכל יש השפעה מחממת או מקררת, מייבשת או מוסיפה לחות. לתרבויות אלו ישנם מאכלים אופייניים לחורף בעלי אופי מחמם.
כשאומרים אוכל מחמם הכוונה למרכיבים במזון בעלי יכולת להמריץ את מחזור הדם, גורמים לתחושה טובה וחמימה, מחזקים את מערכת החיסון ו"מרגיעים" את הקיבה הרעבה.
 
תבלינים
תבלינים הם בעלי ריחות שונים המצביעים על מגוון רב של חומרים, המשפיעים שונה על גופינו כמו כן הצבעים השונים בין תבלין לתבלין, מצביעים על פיטוכימיקלים שונים כדוגמת אנטיאוקסידנטים (תבלינים אדומים כגון פפריקה יגנו על כלי הדם ותבלין צהוב כגון כורכום יגן מפני נזקים ברקמות שומניות).
לכן חשוב לתבל את המזון במגוון תבלינים בעלי ריחות מגוונים וצבעים שונים.
טבעי..טבעי.. כל חומר טבעי במינונים מוגזמים עלול להזיק ועל כן יש לצרוך בגבולות הסביר כמו כל דבר בחיים, גבולות, גבולות, גבולות!
תבליני חורף
 
ג’ינג’ר/ זנגביל
זנגביל הוא קנה שורש בו משתמשים לאפייה, למרקים, כתוסף לעוף, דלעת, בישול מאודה, דגים, ירקות מוחמצים ועוד. הוספת זנגביל לשמן תשפר את טעמו, הוספת קמצוץ לרוטב סלט תשפרו, פרוסה מהשורש לתה או ללימונדה תקנה למשקה טעם מיוחד.
הזנגביל משפיע על מערכת הדם ועוזר לבעיות עיכול כגון גזים נפיחות ובחילות.
מיוחד לשורש הזנגביל היא מולקולה הנקראת "ג’ינג’ראול", מולקולה זו נמצאה בעלת השפעה מדללת דם ומורידה כאב ודלקת באותו מנגנון שבו עובד האספירין. שימוש לעיתים קרובות במעט זנגביל יכולה להקטין את הסיכון לטרשת עורקים.
כמו כן הג’ינג’ראול עובד על מרכז ההקאה במח (CTZ) וע"י כך עוזר לסובלים מבחילות בהריון, בחילות מטיפול כימותרפיה, בחילות בנסיעות ובנטייה לבחילות כרוניות.
השמנים האתרים בזנגביל כמו כל הצמחים המחממים מקלים במקרה של שיעול והצטננות.
מינונים מומלצים עד חצי כפית אבקת שורש טחון לאדם ליום (2-4 גרם אבקה)
התוויות נגד וסכנות –אנשים שמשתמשים בתרופות מדללות דם כגון קומדין, קלופידוגרל, טיקלופידין דיפירידמול,להם אסור השימוש בתבלין הזנגביל. שימוש באספירין ובחומצת שומן אומגה שלוש יצריך מיעוט שימוש  ע"מ לא לדלל את הדם יתר על המידה.
 
קינמון
קליפות עץ הקאסיה הן התבלין המוכר לנו כקינמון בו משתמשים לאפייה , דייסות, מעדנים שונים,מנות בשר, תפוחים אפויים, מוצרי שוקולד ולשתייה חמה וקרה.
הארומה המיוחדת שלו מצביעה על ריכוז של שמנים אתריים והמיוחד בו ה"צינמונין", שמן אתרי זה מחזק את המערכת החיסונית ופועל להשמדת פיטריות וירוסים וחיידקים, ומגביר זרימת דם, כמו כן טוב לבעיות עיכול וגזים. מחקרים אחרונים מראים שצריכה של רבע כפית ליום של אבקת קינמון המפוזרת במס’ תבשילים עוזרת למנוע סוכרת סוג 2 ע"י הגברת הענות גדולה של התאים לאינסולין.
הצבע החום שלו מספר לנו כי קיימים חומרים הנקראים פוליפנולים המחזקים מאוד את המערכת החיסונים ומונעים נזקי חמצון כמו חמצון הכולסטרול-LDLהגורם לטרשת עורקים.
 
הל
ההל בארץ מוכר בעיקר בתרמילו הירקרק או טחון לאבקה, אולם אפשר למצוא בארץ את ההל גםבגרסה השחורה הידועה כדומיננטית יותר בניחוח ובטעם.
מרכיב חיוני בקבוצת מרכיבי הקארי ההודי עם שמני תפוז, קינמון, ציפורן וכרוויה. השמנים האתרים טריפנאול וציאנול נהדרים לחימום גוף ולעוררות מינית וכללית. כמו רוב צמחי החורף ההל מקל על גזים ועוויתות הקיבה, משפר את זרימת המרה מכיס המרה, מונע התרבות וירוסים, מקל על שיעול, ברונכיט,הצטננות, חום,כאבי גרון.
ברפואה הטבעית מיחסים להל גם ריפוי טחורים, טיפול לריח רע הפה, לטיפול בתחלואי קיבה.
אזהרות– אין לצרוך מעל תרמיל הל כל יום במשך 10 ימים ברציפות.
 
צילי- פלפל חריף
בפלפילון החריף משתמשים לתיבול מאכלים מזרחיים וספרדיים. הצילי נוכח ברטבים, מרקים, מרקים, תבשילי ירקות, מאכלי דגים,מאכלי ביצים ובשר, מאכלי גבינה ותבלינים שונים. ממנו מיצרים פפריקה.
תבלין ממ..חח..ממ..םם מאוד!!!! החומר הפעיל בו הוא ה"קפסאיצין" העוזר לשיכוך כאבים, לכאבי ראש, צמח הטוב לשימוש במצבי חום ושפעת, לכאבי גרון, לדלקות בדרכי הנשימה וכמובן להפרעות בעיכול.
אזהרות –אומנם מערכת העיכול אוהבת את התבלינים שצבעיהם חמים (אדום,כתום,צהוב) אולם צריכה גבוהה של הצילי צורב את צינור העיכול ויכול לגרום לבעיות.ושוב מילת הקסם : בתבונה! 
 
אגוז מוסקט
זרע עף טרופי, ריחני מאוד ובעל טעם מתקתק ועדין, תיבול אוכל הקמצוץ ממנו יעשיר את התבשיל רבות מונים מאשר נשים בנדיבות מהתבלין.מכיוון שכמות גדולה תיתן לאוכל טעם של חול.
כמעט ואין אף חיידק/ עובש/ פטרייה המסוגלים לשרוד את נוכחותו ולכן המוסקט מככב כחומר משמר בנקניקים ובמשקאות חלמון ביצים.כמו כן משתמשים בו לאפייה לקינוחים לרטבים, למרקים, לתיבול מוצרי בשר וגבינות והוא נמצא גם בתערובות תבלינים כגון קארי.
המוסקט הוא מחמם ושומני,עשיר בשמנים מסוג "פינן","קמפן" ו"דיפנטן" אשר מחזקים את מערכת החיסון, עובדים על מרכז הכאב במח ומרגיע כאבים: במיוחד כאבי ראש, כאבי בטן, כאבי שרירים ושיגרון. מחזק את מערכת העיכול : מרגיע גזים ושלשולים, מגביר חשק מרגיע מעצבים ועוזר לנדודי שינה.
טיפ- חלב חם עם פרורי אגוז מוסקט יביאו ללילה נפלא, שינה טובה ורגועה.
אזהרות –מסוכן בכמויות גדולות!!!אגוז המוסקט מכיל "מירוסטיצאין", חומר רעל העלול לגרום להשפעות נרקוטיות מכיוון והוא עובד על מערכת העצבים המרכזית, מינון גבוה עלול לגרום לדופק מהיר, לחיים אדומות, הזעה, בחילה, הקאות, התייבשות ,כאבים חזקים והזיות כמו סמים.
 
תהנו מאדי ניחוחות החורף
משפע של צבעי הבריאות
מאופי המשתנה של האוכל
 
חורף מחמם ובריא
טל חייקין
דיאטנית קלינית
 

 

שלח
  • שלח