כורכום-אספירין להמונים
אספירין, תרופה יעילה ביותר להפחתת כאבים והורדת חום. עם התפתחות הידע על התרופה הכירו את האספירין גם כתרופה עדינה לדילול הדם ובכך מביאה להורדת הסיכון לאוטם בעורקי הלב והמח.
אספירין מגיע מעולם צמחי המרפא, מקליפת עץ ערבה לבנה (Salix alba). היום מפיקים את החומר הפעיל של האספירין - חומצה סליצילית - במעבדה ולא מהצמח כבעבר.
טבעי עכשיו לשאול איך הכורכום קשור לאספירין.
כורכום, תבלין צהוב המופק מקנה שורש של הצמח כורכומה ארוכה (Curcuma longa) מכיל חומר פעיל הנקרא כורכומין.
המשותף לאספירין ולכורכום הוא היכולת של החומצה הסליצילית (אספירין) ושל הכורכומין (כורכום) לפעול על אנזים תוך תאי (הנקרא COX2). אנזים זה אחראי על מערך דלקתי בגופינו ומשפיע על עליית חום הגוף, תחושת כאב והצמדות טסיות דם. שני חומרים אלו מדכאים את פעילות האנזים הזה בתא ובכך עוזרים להורדת רמת הדלקת והחום ולדילול הדם בגופינו.
בשונה מהכדור הלבן "אספירין", הכורכום מגיע בצורתו הלא מזוקקת. הוא מכיל מגוון עצום של חומרי טבע נוספים המקנים לו צבע, טעם, ריח ותכונות מרפא כאשר החומר העיקרי ביניהם הוא הכורכומין השזור בהם באיזון מושלם. שילוב זה תורם לכך שפעילותו של הכורכומין ביחד עם שאר חומרי הטבע בתבלין ממותנת וסינרגיסטית.
כפי שהסברתי הכורכומין מדכא את פעילות האנזים האחראי על דלקת בגוף (COX2) ולכן הוא מוריד דלקת וחום. המשמעות של המושג דלקת בשפה הרפואית רחבה מאוד. פקטורי דלקת משפיעים על רמות הסטרס בגוף ומעודדים את היווצרותן והחמרתן של מחלות כרוניות כגון סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, אלרגיות, סרטן ועוד.
כאן שוב נכנס תבלין הכורכום הקסום ביופיו וטעמו, כי הרי תמיד מומלץ להוריד את רמות הסטרס הנפשי, הגופני והחימצוני ככל שניתן. במיוחד בימים הלחוצים כשסובלים מחוסר שעות שינה ועובדים בלחץ. אחת הדרכים לעזור לגופינו היא לתבלן את חיינו עם מעט כורכום ובכך למתן את השפעת הסטרס הפיזיולוגי, וזה הרבה מאוד!
חשוב לי לציין שכורכום אינו תחליף לתרופת האספירין. אנשים המקבלים אספירין לפי מרשם רופא חייבים להמשיך ולקחת את התרופה למען בריאותם. אנשים הנוטלים אספירין יכולים לאכול מזון מתובל בכורכום. כורכום הינו תבלין מומלץ לאנשים בריאים וחולים כאחד, מילדים עד קשישים, המעוניינים לשפר את בריאותם ואת טעם ומראה מזונם. קחו בחשבון שכורכום בכמויות מוגזמות (בממוצע מעל 2 כפות לאדם בודד ליום) אינו בריא.


                                                                                                                           טל חייקין
                                                                                                                           דיאטנית קלינית
 

 

שלח
  • שלח