תרופות פלא ומיתוסים

דיאטות בזק :חסה בלבד, הימנעות מפחמימות, ומשקאות עם אבקות עשויות להביא לירידה של 10 ק"ג ויותר בחודש. בדיאטות בזק אין הסתגלות לאורח חיים בריא, שנוי הרגלים ושינויים פיזיולוגים, הק"ג חוזרים מהר ובגדול ונוצר סיכון בריאותי. חלק מהירידה במשקל באה גם כתוצאה מפירוק מסת שריר בעוד שהק"ג החוזרים מצטרפים למאגרי השומן.
שאיבת שומן:אכן היא גורעת ממספר תאי השומן באזור גוף מסוים על תכולתם השומנית, אך אינה משנה את אורח החיים באופן משמעותי, ולכן מועדת לכישלון בטווח הארוך. ההרגלים שהובילו ליצירת מאזן קלורי חיובי נשארים ברוב המקרים, ואז בתוך כמה חודשים או שנים חוזרת רקמת השומן להיקפה המקורי, גם אם באזורי גוף אחרים.
קיצור קיבה או מעיים:התערבות חירורגית המונעת באופן מיידי ספיגת מזון עתיר קלוריות לדם, וע"י כך לניצול מחסני השומן. גם פעולה זו אינה משנה את אורח החיים באופן משמעותי, ולכן מוּעדת לכישלון בטווח הארוך.
כדורי הרזיה:תגלית פלא שטרם נמצאה.
סאונה / הזעה תורמים לירידה במשקל:ירידה במשקל עקב עיבוד נוזלים נחוצים אשר נדרשים לגוף היא זמנית בלבד. כמה חבל, אם מיתוס זה היה נכון היינו יכולים לשבת על שפת הברכה או הים ובסוף היום להיות כמה ק"ג פחות. קיימת סכנה שהנוזלים החוזרים יהיו עתירי קלוריות והתוצאה תהיה עליה במשקל.
ויברטורים להמסת שומן והתעמלות פסיבית:הרעדה של אזורים שמנים אינה שורפת קלוריות בגוף אלא רק במנוע החשמלי המניע. ההיצרות המתקבלת היא באזור "הכיס".
הרזיה מכוונת לאזור מסוים:אין שום אפשרות להפחתה נקודתית באזור גוף מסוים "הגוף מפעיל את שיקוליו באופן עצמאי"). עליות משכיבה לישיבה, או כל פעילות כוח אחרת, תגרום לחיזוק השרירים שמתחת למעטה השומן ולא להיפטר מעודפי השומן בבטן.
חלון שריפת שומנים:יש הממליצים ומאמינים שעבודה בעצימות אימון בין 50%-60% מהדופק המרבי לשרפה יעילה של שומנים מאחר ובעצימות גבוהה יותר מתבצעת שריפה ופירוק פחמימות. בפועל ככל שפעולה מתבצעת בעצימות גבוהה יותר וניתן להתמיד בה לאורך זמן ממושך התרומה למאזן הקלוריות השלילי גדולה יותר, ומכאן שריפת שומנים מוגברת.
ספורט ואמוני כח בפרט גורמים לעליה במשקל:בהחלט לא נכון. נמצא כי אימוני כוח תורמים לעליית הטונוס השרירי, לעלייה במסה השרירית ולצמצום ברקמת השומן התת-עורי. עליה במסת שריר מושגת לאחר אימונים עקביים לאורך זמן. התחלתי פעילות ספורט ו"עליתי במשקל" כתוצאה מעליה במסת שריר היא בגדר מיתוס בלבד. עליה במסת שריר עוזרת לירידה במישקל ועל שמירת משקל רצוי מאחר וכמות האנרגיה הנדרשת לחילוף החומרים עולה.
הפיכת מבנה גוף נשי לגברי:רק אימוני בודי-בילדינג, יחד עם ’תוספי מזון’, עלולה לגרום לשינויים הורמונליים שיתבטאו בגוף גברי.
שימוש באלקטרודות:לצורך שריפת שומנים אפקטיבית ע"י הפעלת שרירים מלאכותית יש צורך בוולטאז’ המסופק בדרך כלל לנידונים למוות בכיסא חשמלי.
מזונות דיאטטיים:לא מכל מוצר "דיאטטי" ניתן  להוריד במשקל, במקרים רבים נרגיש "קלים" רק באזור הכיס. 28 קלוריות לפרוסה, במקרים רבים  אם נתייחס לקלוריות ל100 גרם מוצר  נראה שאין הבדל בינו לבין לחם לבן לדוגמא. במרק דיאטטי  נמצא הפחתת גודל השקית מ25 גרם ל 15 גרם.
להקפיד על "רק 3 ארוחות" קטנות ביום:"נשנוש" בין הארוחות מהווה תוספת קלוריות מיותרת ומונע ירידה במשקל. למעשה ההפך הוא הנכון, אכילה בין הארוחות יכולה להאיץ את הירידה במשקל.
שליטה בתאווה בעזרת כוח הרצון בלבד:תשוקה לסוכר נגרמת בשל תנודות ברמת הסוכר.  רצוי להיעזר בתזונה נכונה כמו אכילת פחמימות מורכבות, הימנעות ממזון  מזוקק (סוכר), והפחתת צריכה של מזונות ומשקאות מעוררים. פחמימות מורכבות לעליה איטית ברמת הסוכר בדם ושומרות על רמה קבועה במשך 3 שעות, ככל שהאינדקס הגליקמי נמוך יותר זמן אפקט שחרור איטי יותר וממושך יותר.
קח פרי ותהיה לי בריא?:מותר לאכילה תמיד, ללא התיחסות לסוג ולכמות. לא לא ולא !!!!.פרי הוא פחממה פשוטה שיש בה הרבה קלוריות. פירות עשירים בוויטמינים ובמינרלים, ובחלקם גם תכולת סיבים תזונתיים מכובדת. כמות מומלצת מותנת בתפריט היומי, כ 3 מנות פרי. ניתן לראות בתפריטים באתר דוגמאות למנת פרי.
ולסיום בנימה קלילה:
בשברי עוגיות אין קלוריות


                                                                                                

טל חייקין- דיאטנית קלינית 
 

 



 
 

שלח
  • שלח